0 4 min 3 år

Nascar har alltid varit en populär tävlingsform i staterna och har även skaffat en hel del följare i övriga världen det senaste decenniet. Intresset har ökat i både Kanada och Mexiko efter det att vissa tävlingar tidigare hållits där. Men sporten är fortfarande absolut störst i USA.

Bilar och förare

Kraven är att samma bil ska användas från första provtillfället till slutet av säsongen. Om bilen blir obrukbar vid en krasch så kan bilen bytas ut, men då hamnar man längst bak i startfältet. Förare får bytas ut både under och innan start. Startar man med ny förare så hamnar man längst bak i startfältet och byter man förare under loppets gång så tar det extra tid som inte kan avräknas från totaltiden. Under tävlingshelg så får motor och växellåda inte bytas, men det finns undantag för vissa tävlingar. Dock gäller ett maxtak för motorer på cup-serien där 20 byten är den praktiskt och regelmässiga gränsen.

Flaggor

Precis som i de flesta motorsporter så används flaggor för att ge information till förare. Dock så används ett eget system istället för den officiella standarden. Totalt finns nio flaggor i Nascar. 

Grön för start och omstart, grönvit schackmönstrad för slutet av ett steg i racet. Gul flagg för varning och röd för att loppet är avbrutet. Vit flagg för att indikera ett varv kvar och schackmönstrad för att loppet är över. Svart flagg innebär att föraren måste in i depåstopp för regelbrott eller för stora skador på bilen. Svart med vitt kors visas när förare inte reagerat på svart flagg inom tre varv. 

Blå med gult band informerar förare om att snabbare bilar kommer bakifrån. Slutligen blå flagg förvarnar för blockerad bana eller långsamma bilar framför. I motsats till den gula flaggan som kräver att förare saktar ner och följer ledbilen så innebär blå flagg enbart en varning, utan krav på förare.

Kvalificering

Standardproceduren som används är bantiden för en bil på banan. Vid banor längre än 1,25 miles används en varvtid, och vid kortare banor används medeltiden för två varv.

Daytona 500 har snabbast bil enligt standarproceduren för position ett och två för start. Position tre till 38 avgörs genom duel race och sista två positionerna till de snabbaste “non-chartered” som inte redan kvalat in enligt position 3 -38.

För tävlingar på grus så finns speciella regler för att kvala in. Varje bil kör två varv och den snabbaste tid används. Deltagarna delas upp i fem kval där topp fem av dessa går vidare. Ytterligare en möjlig väg att kvala in ges där topp två går vidare. 

Många lopp, banor och serier har även vissa specialregler. Ett exempel är past champion’s provisional som förut tillät tidigare vinnare att få delta även om poäng och tid inte var tillräckliga för att kvala in.