0 5 min 3 månader

Om man nu inte har en bil med integrerad navigation så är det nästan ett måste att lösa det på något annat sätt. Visst har felkörningar med gamla papperskartor ibland tagit dig på intressanta villovägar. Men för det mesta så hade man varit väldigt glad att slippa onödiga felkörningar. Jag skulle säga att det finns några alternativ som kan lösa problemet. Mobilen, en platta, en billig GPS-navigator eller en dyr GPS-navigator. Det finns såklart nackdelar och fördelar med alla alternativen.

Att använda mobilen som GPS

Att använda mobilen ses oftast som ett självklart val. Man har ju redan mobilen så varför inte spara in inköpet av en ny pryl? Om man som mig är en tekniknörd och gärna kopplar ihop allt i bilen, att telefonen automatiskt kopplar upp sig mot bluetooth när man sätter sig i bilen samtidigt som den öppnar navigationsappen är rätt smidigt. Det känns som ett enkelt val.

Nackdelen är såklart att det är distraherande med allt i mobilen, ringer det i mobilen så fibblar man lätt bort sig innan man kör vidare. Jag har dock bluetooth hands-free i bilen vilket ofta är rätt smidigt. Dock är det inte smidigt att bli halvt döv av plinganden i örat. Eller att navigationsrösten inte riktigt fattar att man redan är i ett samtal och avbryter samtalet med en ny uppdatering. Jag bestämde mig därför för att göra något annorlunda.

Fördelen med en platta som GPS

Mitt senaste projekt var att använda en gammal platta för en fast installation i bilen istället. Det var en Nexus 7-platta som mest låg och skräpade, men som kom till användning igen. Jag valde OsmAnd som navigationsapp av en stor anledning – gratis offlinekartor för hela världen. Alternativen Waze och Google maps finns med såklart, men med tanke på att plattan var gammal och slö så litade jag inte riktigt på uppkopplingen.

Att ha kartorna offline har ju nackdelen att man måste uppdatera själv med jämna mellanrum, men med fördelen att internet inte behövs. Själva installationen gjordes med kardborreband, en kort usb-sladd till laddaren samt bluetooth till bilens ljudsystem. Storleken på plattan var perfekt. Den är lagom stor för att se allt tydligt och ändå inte vara ivägen. Man märker samtidigt skillnad på hur mycket mindre uppmärksamhet det krävdes med plattan jämfört med mobilen.

Billig eller dyr GPS-navigator?

Om man nu inte vill använda sig av mobilen eller plattan så får man leta sig till en GPS-navigator. Priserna varierar dock väldigt mycket. Man kan få en billig variant för under tusenlappen eller lyxmodellerna för upp mot 7000 kronor.

Vad är då skillnaden? Av vad jag har sett så finns det två skäl för att de dyrare är dyrare. Först och främst kartorna – ju fler områden som de täcker desto dyrare blir det. Den andra är att det finns möjlighet att koppla in andra saker till navigatorn. Däcktryckssensorer och backkamera är ju rätt smidigt att få på samma skärm. Sedan kommer man ju inte ifrån att de allra billigaste varianterna inte är lika pigga och tar längre tid på sig att söka rätt bland kartorna. En stor fördel med en navigator jämfört med plattan är sökfunktionen. Det är lite begränsat i plattan jämfört med en riktig navigator. 

Det kommer helt enkelt ner till budget, tycke och smak i slutändan om du frågar mig. Nästa projekt blir att se om man kan få backkamera och andra sensorer kopplade till plattan. Det hade onekligen varit praktiskt att slippa behöva köpa en ny pryl.