0 4 min 2 år

Du kör på en landsväg en kväll i mitten av oktober. Årets första snö har fallit ymnigt under dagen och det har även börjat frysa till. Längre fram skymtar du ett rådjur eller en älg som försöker ta sig upp på vägbanan. Du bromsar instinktivt men får sladd på bilen och snurrar runt på vägen. Du har tur och glider bara ner för vägkanten och vare sig du eller bilen tar någon skada. En sak lär du dig av detta. Du borde haft bättre vinterdäck.

Tillverkarna av bildäck ligger inte på latsidan. Hela tiden utvecklas däckmaterial, mönstring och system för övervakning av status på bilens däck. Fabrikanterna lägger stora resurser på utveckling och tester av nya koncept för däck. Inte så konstigt, eftersom hela 25 % av omsättningen för en däcktillverkare kan ligga på nyutvecklade däcktyper. Nya innovationer tas fram för att, med intelligenta givare och datorstöd, kunna kolla däckens slitage, mönsterdjup och lufttryck i realtid. 

Bildäck för olika väglag 

Under vintern skall din bil ha vinterdäck. Du kan välja mellan dubbdäck och friktionsdäck. Med dubbdäck får du bra grepp på isiga vägar. Friktionsdäck saknar dubbar men gummit har andra egenskaper än vad ett sommardäck har och mönstringen är helt annorlunda. Om du har blandad körning och kör på ren asfalt finns risk att dubbarna slits. Vid sådan körning är friktionsdäck att föredra. En av de senaste innovationerna för vinterdäck är fyrkantiga dubbar. Sådana däck ger bättre väggrepp. Vad gäller friktionsdäck utvecklar tillverkarna ständig nya lösningar för att optimera däckens mönstring och materialegenskaper.

Du går ju inte med samma skor vinter- som sommartid. Detsamma gäller för bilens däck. Vinterdäck har mjukare gummi och friktionen på en varm asfaltväg en sommar gör att däcken slits snabbare. Sommardäck blir för hårda på vintervägar och får dåligt grepp. Dessutom är det förbjudet att köra med sommardäck på vintern i Sverige.

Den som råkar ut för vattenplaning efter ett häftigt skyfall kan plötsligt bli hjälplös som förare. Bilen går inte att styra. För att undvika vattenplaning måste däcken vara utformade så att regnvattnet lämnar däcken. Även på detta område kommer tillverkarna ständigt med nya innovationen i form allt smartare mönster på däcken.

Bildäck och fordonsdator

Att hålla koll på slitage, mönsterdjup och lufttryck är A och O för en bilförare. Genom utveckling av sensorer och datorapplikationer kommer du att i en framtida modern bil få indikationer på en display att dina däck inte håller måttet. Lufttrycket i dina däck är viktigt både för driftsekonomi och säkerhet. Framtida bilar kommer att ha sensorer för att i realtid registrera lufttrycket i däcken. En vision som håller på att utvecklas är ett styrsystem där lufttrycket i däcken dessutom tillåts att variera beroende på olika väg- och väderförhållanden.