0 5 min 7 månader

Har du någon gång varit inne i en cockpit på ett flygplan? Då har du säkert blivit fascinerad av alla instrument och blinkande lampor som piloten och styrmannen omges med. Du kanske vill ha en liknande instrumentbräda i din bil? Det kan snart bli verklighet. I bilens barndom fanns nästan bara hastighetsmätare och en indikator som talade om hur mycket bensin som fanns kvar i tanken. Dagens instrumentbrädor är mer frikostiga med information, men än så länge finns ingen knapp för att slå på en autopilot. Du som gillar att köra bil vill kanske avstå från den knappen. Däremot vill du ha information i realtid om bilens hälsotillstånd eller tips på hur du kan köra säkrare.  

Datorsystem i dagens bilar

Vad som menas med en fordonsdator är inte definierat. Redan idag är våra bilar fulla med elektronik. I en modern bil kan det finnas upp till 100 funktioner med sensorer och ställdon som styrs av datorer. Av en bils totala kostnad svarar elektroniken idag för cirka 40 % medan den vid milleniumskiftet låg på knappt 20 %. Flera av funktionerna sköter sig själv, dvs. du som förare gör ingenting. Bilens egna nät av lokala datorer fixar allt från kraftöverföring, krockkuddar till låsningsfria bromsar. En bils antisladdsystem reagerar exempelvis direkt och har undanröjt faran innan du som förare ens har märkt att du börjat få sladd på bilen. 

Flera system är interaktiva med föraren. Hastighetsmätaren ger besked om hur fort du kör, men du måste själv gasa eller bromsa. Du får veta hur långt drivmedlet räcker, men du får själv avgöra när du skall tanka. En signal talar om att vätskan till din vindrutespolare börjar ta slut, men du måste själv lyfta på motorhuven och fylla på. Lite mer sofistikerade system är adaptiv farthållare som håller avstånd till framförvarande fordon. Radarövervakning vid backning och hjälp med fickparkering är andra exempel. För att minska risken för olyckor finns kameraövervakning av död vinkel och vingelvarning. 

Grundläggande för utvecklingen av intelligenta system i en bil är att det finns bra och pålitliga sensorer eller givare. Om inte dessa finns, hjälper det inte hur snabba processorerna än är. Kretskort måste skyddas mot väder och vind och är därför inkapslade i plast- eller metallådor. Den som någon gång lyfter på sin bils motorhuv, blir genast varse en sak. Som amatör klarar du knappast av den enklaste reparationen. Motorrummet är kompakt och du kan i bästa fall byta en strålkastarlampa. De funktioner som styrs av elektronik vågar du inte röra. 

Fordonsdatorer i framtiden

De flesta experterna och fordonstillverkarna är överens om att förarlösa bilar hör framtiden till. Tekniken finns och datorerna är tillräckligt kraftfulla. Det återstår att utforma trafikmiljön därefter och inte minst måste framtidens passagerare övertygas om att de kan åka säkert. Under perioden fram till att alla bilar har försetts med autopilot kommer bilarna att fyllas med en rad nya funktioner. Det finns åtskilliga mer eller mindre fantasifulla visioner.

Önskar du kunna se vad som finns framför person- eller lastbilen du ligger bakom? Utveckling pågår för att ta fram ett visionsystem. Bakom din backspegel skall sitta en stereokamera som scannar av vägen framför och åt sidorna. Din bil kan koppla upp sig via 5G-nätet och på så vis få bilder från bilen framför, om den har en motsvarande kamera. Din fordonsdator kan även komma att kommunicera med bevakningskameror för att få ett helikopterperspektiv över trafiken.

Med kamera kan din bil till och med hålla koll på dig som förare. Det är inte alltid lätt att avgöra om du börjar bli alltför trött eller okoncentrerad. Din kamera ser dig och signalerar att du bör du ta en paus. Du kan också vara förvissad om att framtidens fordonsdatorer ser till att du inte kör för fort eller vinglar i trafiken.