0 5 min 3 år

En debatt som ofta uppstår bland fordonsälskare är om diesel eller bensin är det som är bäst. Detta kan dock variera beroende på fordonets syfte. Inom racing är det dock snabb acceleration som gäller och därför är det för det mesta bensin som är bäst för racing. Men det kan också vara lite mer komplicerat än så. Favoriten inom racing är bensin, men en dieselbil som är snabbare än en bensinbil kommer ändå att stå som vinnare. 

Jag ska här försöka förklara vad skillnaden är mellan en diesel- och en bensinmotor och vilka för- och nackdelar som finns med varje motor. 

Skillnader mellan bensin och diesel 

En anledning till att bensin är det som föredras inom racing är att bensin används som bränsle i en förbränningsmotor med gnisttändning. Det har en hög förbränningshastighet vilket också innebär snabbare acceleration, som såklart är en fördel inom racing. En annan fördel med bensin är att det nuförtiden är billigare, vilket innebär att personen som kör med bensin får mer bränsle för pengarna. 

Diesel föredras som sagt inte särskilt ofta inom racing eftersom bränslet inte antänds på samma sätt och därför är lite segare i starten. Men också för att en dieselmotor väger mer. Diesel är däremot något som föredras när man ska köra uthållighetslopp eller när det är ett terrängevenemang. Diesel kräver inte en gnista för att bränslet ska antända. Istället är det luften och bränslet som blandas utanför förbränningskammaren som självantänder tack vare den höga värmen som glödstiften utsöndrar och som motorn sedan själv har. 

Vem är vinnaren – diesel eller bensin?

Något annat att tänka på är vad det är för slags lopp det handlar om. Om det handlar om vem som kommer till mållinjen snabbast så är det för det mesta bensinmotorn som kommer att stå som vinnare. Även om det är ett så kallat Quarter Mile-race så brukar det ofta vara en bensinbil som vinner. För ett uthållighetsrace är det däremot för det mesta dieselbilen som är favoriten. Anledningen till detta är att en dieselmotor erbjuder mer bränsleekonomi under längre sträckor samt effektivitet och kommer dessutom att hålla längre när det är ett längre lopp. 

En sista tanke 

Dieselmotorn har utan tvekan förbättras, men för racing är fortfarande bensinmotorn det som föredras. De är inte bara lite mer kraftfulla, men det handlar även om ljudet som en bensinmotor erbjuder. Det är helt enkelt mer tillfredsställande att höra ljudet när det trampas på pedalen på en bensinmotor. För längre tävlingar är däremot en dieselmotor mer passande.

Själv föredrar jag också bensin i racingsammanhang. Det går nämligen ofta bättre för bilar med en bensinmotor. Dock så handlar det trots allt om att vara den bästa föraren i den snabbaste bilen. Det finns trots allt förare som har tävlat med dieselbilar som har gjort bra ifrån sig. År 2017 körde Wes Anderson med en dieseldriven bil och slog ett rekord på 7,72 sekunder vid 179 mph under kvartsmilen.

Så oavsett om det är en dieselmotor eller bensinmotor så är det viktigt att det är en bra förare och att bilen är snabb – och då krävs mer än bara en bra motor.